DAN HEB JE DE MEESTE KANS VAN SLAGEN!

Het lijkt een niet voor de hand liggende keuze om als man of vrouw te gaan boksen. Het imago van boksen als wedstrijdsport is agressief, en zo mogelijk definitief uitschakelen van je tegenstander.

Juist bij boksen als sportvorm zie je de noodzaak om deze qua spel- en speelregels te veranderen. De ervaring is dan ook opgedaan bij de toepassing in de school. Het respectvol met elkaar omgaan in sportsituaties staat centraal. De kern van het boksen blijft overeind; het elkaar met de vuisten raken en het voorkomen daarvan. Boksen moet een spannend vechtspel blijven, en dat wel of niet raken geeft ‘spanning’. Het blijft een contact sport. Het SPELEND BOKSEN heeft de volgende kenmerken.

Boks bewegelijk, lichtvoetig en ontspannen. Als je slaat sta je stil. Raak elkaar ‘flitsend’, dat wil zeggen zonder krachtinzet van de romp. Met een ontspannen arm, raak je partner ‘net’ aan met een gestrekt arm of voorkom dat je wordt geraakt.

De manier van boksen, de sportvorm, bepalen de boksers zelf. Dat is a) sparren met een vooraf gegeven signaal of met afgesproken aanval of b) als een wedstrijdje met ontspannen slagen wisselingen. De opbouw van het leren boksen verloopt in stappen waarbij de dreiging voor de ontvangende bokser steeds groter wordt. Dus het uitnodigen, instappen, stoten op verdediging via beiden in beweging. De ene bokser valt aan met afgesproken stoten en de ander verdedigd met afgesproken techniek. Bij het sparren vallen beide partijen aan en verdedigen, technisch goed boksen en elkaar net raken met het stootvlak op het raakvlak.